ALGEMENE VOORWAARDEN SE Aannemersbedrijf

Definities

1. SE Aannemersbedrijf, gevestigd te Rotterdam onder KvK nr. 94323372

2. Klant: degene met wie SE Aannemersbedrijf een overeenkomst is aangegaan.

3. Partijen: SE Aannemersbedrijf en klant samen.

4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Toepasselijkheid algemene voorwaarden

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden,

bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens SE Aannemersbedrijf.

2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk

zijn overeengekomen.

3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene

voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.

Aanbiedingen en offertes

1. Aanbiedingen en offertes van SE Aannemersbedrijf zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk

anders vermeld.

2. Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn

in het aanbod of de offerte staat vermeld.

3. Als de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan

vervalt het aanbod of de offerte.

4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij partijen dit uitdrukkelijk

en schriftelijk zijn overeengekomen.

Aanvaarding

1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, behoudt SE Aannemersbedrijf zich

het recht voor de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de

aanvaarding in te trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.

2. Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt SE Aannemersbedrijf slechts, nadat de klant deze

schriftelijk (of elektronisch) heeft bevestigd.

Prijzen

1. Alle prijzen die SE Aannemersbedrijf hanteert zijn in euro’s, zijn exclusief eventuele overige

kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis, – verzend, – of transportkosten, tenzij

uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.

2. Alle prijzen op die SE Aannemersbedrijf hanteert voor zijn producten of diensten, op zijn website

of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan SE Aannemersbedrijf te allen tijde wijzigen.

3. De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door SE Aannemersbedrijf vastgesteld op

grond van de werkelijk bestede uren.

4. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van SE Aannemersbedrijf, geldend

voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is

overeengekomen.

5. Indien partijen voor een dienstverlening door SE Aannemersbedrijf een totaalbedrag zijn

overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een

vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.

6. SE Aannemersbedrijf is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.

7. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dienst SE Aannemersbedrijf de klant

tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.

8. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel

van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.

9. SE Aannemersbedrijf heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.

10. Voorafgaand aan de ingang ervan zal SE Aannemersbedrijf prijsaanpassingen meedelen aan de klant.

11. De consument heeft het recht om de overeenkomst met SE Aannemersbedrijf op te zeggen

indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.

Gevolgen niet tijdig betalen

1. Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is SE Aannemersbedrijf gerechtigd

een rente van 1 % per maand in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is,

waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.

2. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en

eventuele schadevergoeding verschuldigd aan SE Aannemersbedrijf.

3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor

buitengerechtelijke incassokosten.

4. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag SE Aannemersbedrijf zijn verplichtingen opschorten

totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.

5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de

klant, zijn de vorderingen van SE Aannemersbedrijf op de klant onmiddellijk opeisbaar.

6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door SE Aannemersbedrijf,

dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan SE Aannemersbedrijf te betalen.

OpschortingSEecht

Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van de recht om de nakoming van enige uit

deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Retentierecht

1. SE Aannemersbedrijf kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de

klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van SE

Aannemersbedrijf heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft

gesteld.

2. De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog

betalingen verschuldigd is aan SE Aannemersbedrijf.

3. SE Aannemersbedrijf is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs

lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.

Verrekening

Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan SE

Aannemersbedrijf te verrekenen met een vordering op SE Aannemersbedrijf.

Verzekering

1. De klant verplicht zich de volgende zaken voldoende te verzekeren en verzekerd te houden

tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal:

– Geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende

overeenkomst

– Zaken van SE Aannemersbedrijf die bij de klant aanwezig zijn

– Zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd

2. De klant geeft op eerste verzoek van SE Aannemersbedrijf de polis van deze verzekeringen ter

inzage.

3. Tenzij partijen uitdrukkelijk overeen zijn gekomen, is de klant gehouden op eigen kosten een

CAR – verzekering af te sluiten en kan de klant geen aanspraak maken op vergoeding van

eventuele schade die anders door deze verzekering zou worden gedekt.

Garantie

Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze

voor SE Aannemersbedrijf enkel inspanningsverplichtingen, geen resultaatverplichtingen.

Uitvoering van de overeenkomst

1. SE Aannemersbedrijf voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig

de eisen van goed vakmanschap uit.

2. SE Aannemersbedrijf heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening(gedeeltelijk) te

laten verrichten door derden.

3. De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord

en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.

4. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat SE Aannemersbedrijf tijdig kan beginnen aan de

uitvoering van de overeenkomst.

5. Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat SE Aannemersbedrijf tijdig kan beginnen aan de

uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra

uren voor rekening van de klant.

Informatieverstrekking door de klant

1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte

uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze

beschikbaar aan SE Aannemersbedrijf.

2. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking

gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn,

voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.

3. Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert SE Aannemersbedrijf de betreffende

bescheiden.

4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door SE Aannemersbedrijf redelijkerwijs

verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de

overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en

extra uren voor rekening van de klant.

Duur van de overeenkomst

1. De overeenkomst tussen SE Aannemersbedrijf en de klant wordt aangegaan voor de duur van 4

weken, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen

uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.

2. Indien een overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, dan wordt deze na afloop van de

termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de

partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden,

c.q. een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1

maand dan eindigt de overeenkomst van rechtswege.

3. Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde

werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij

overschrijding van deze termijn moet de klant SE Aannemersbedrijf schriftelijk in gebreke stellen.

Vrijwaring

De klant vrijwaart SE Aannemersbedrijf tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de

door SE Aannemersbedrijf geleverde producten en/of diensten.

Klachten

1. De klant dient een door SE Aannemersbedrijf geleverd product of verleende dienst zo spoedig

mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.

2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant

redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant SE Aannemersbedrijf

daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de

tekortkomingen, op de hoogte te stellen.

3. Consumenten dienen SE Aannemersbedrijf uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de

tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.

4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming,

zodat SE Aannemersbedrijf in staat is hierop adequaat te reageren.

5. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen

partijen.

6. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet

toe leiden dat SE Aannemersbedrijf gehouden kan worden om andere werkzaamheden te

verrichten dan zijn overeengekomen.

Ingebrekestelling

1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan SE Aannemersbedrijf.

2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling SE Aannemersbedrijf ook

daadwerkelijk (tijdig) bereikt.

Hoofdelijk aansprakelijkheid klant

Als SE Aannemersbedrijf een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk

aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan SE

Aannemersbedrijf verschuldigd zijn.

Aansprakelijkheid SE Aannemersbedrijf

1. SE Aannemersbedrijf is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en

voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.

2. Indien SE Aannemersbedrijf aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor

directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.

3. SE Aannemersbedrijf is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde

winst, gemiste besparingen of schade aan derden.

4. Indien SE Aannemersbedrijf aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat

door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke

van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de

aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de

aansprakelijkheid betrekking heeft.

5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een

catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding

zijn tot schadevergoeding en of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of

opschorting van enige verplichting.

Vervaltermijn

Elk recht van de klant op schadevergoeding van SE Aannemersbedrijf vervalt in elk geval 12 maanden

na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet

uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.

Recht op ontbinding

1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer SE Aannemersbedrijf

toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming,

gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.

2. Is de nakoming van de verplichtingen door SE Aannemersbedrijf niet blijvend of tijdelijk

onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat SE Aannemersbedrijf in verzuim is.

3. SE Aannemersbedrijf heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de

klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel

indien SE Aannemersbedrijf kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond

geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.

Overmacht

1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming

van SE Aannemersbedrijf in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan

SE Aannemersbedrijf kan worden toegerekend in een van de wil van SE Aannemersbedrijf

onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de

klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn

verplichtingen in redelijkheid niet van SE Aannemersbedrijf kan worden verlangd.

2. Tot in de lid 1 genoemde overmacht situatie woorden ook- doch niet uitsluitend – gerekend:

noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en

overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom, –

elektriciteits- internet, – computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen,

overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en

werkonderbrekingen.

3. Indien zich een overmacht situatie voordoet waardoor SE Aannemersbedrijf 1 of meer

verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort

totdat SE Aannemersbedrijf er weer aan kan voldoen.

4. Vanaf het moment dat een overmacht situatie tenminste 30 kalenderdagen heeft geduurd,

mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.

5. SE Aannemersbedrijf is in een overmacht situatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd,

ook niet als het als gevolg van de overmacht toestand enig voordeel geniet.

Wijziging van de overeenkomst

Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud

ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen en in onderling overleg de overeenkomst

dienovereenkomstig aan.

Wijziging algemene voorwaarden

1. SE Aannemersbedrijf is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.

2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.

3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal SE Aannemersbedrijf zoveel mogelijk vooraf met de klant

bespreken.

4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de

overeenkomst op te zeggen.

Overgang van rechten

1. Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden

overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van SE Aannemersbedrijf.

2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel

3:83, tweede lid, Burgerlijke Wetboek.

Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

1. Wanneer een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of

vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.

2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling

die het dichtst in de buurt komt van wat SE Aannemersbedrijf bij het opstellen van de

voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Toepasselijkheid recht en bevoegde rechter

1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar SE Aannemersbedrijf is gevestigd/ praktijk

houdt/ kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen

tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

Opgesteld op 20 februari 2020.